Grønkål
HavenBelægningsstenSådan finder du billige armbåndSelf storage
Haven
Plade vibrator
God blog
Energi
Pop up
Design
Shop in shop
Adfærdsdesign
Vinterklargøring af facade
Adfærdsdesign

Hos MADE BY CONCEPT skaber vi rumlige miljøer, der på den ene eller anden måde påvirker mennesker – påvirker deres adfærd i givne situationer.  Ved at ændre en kontekst kan vi ændre adfærd. Dette kaldes adfærdsdesign. Adfærdsdesign handler om at påvirke adfærd og derved beslutninger. Derfor er adfærdsdesign en stor del af vores hverdag. Vi bruger adfærdsdesign til at afdække og skabe grundlag for en ønsket adfærd i vores design. Adfærdsdesign i butikker og adfærdsdesign på kontorer er to gode eksempler, hvor adfærdsdesign bruges for at opnå resultater.

I butikken bruges adfærdsdesign med henblik på at øge salg – her skal adfærdsdesign hjælpe med at nå forskellige typer af forbrugere. Adfærdsdesign bruges også her til at lede kunden rundt i butikken på den ”rigtige” måde. På kontoret skal der tages meget hensyn til de ansattes adfærd og behov. Her kan adfærdsdesign eksempelvis også hjælpe med at skabe bedre forhold for LEAN – gennem optimering af arbejdsgange via indretning. Adfærdsdesign på kontoret bruges også til at sikre den rette oplevelse for besøgende, da adfærdsdesign kan hjælpe med at skabe det rette flow i en bygning og gøre det let for besøgende at navigere rundt. I adfærdsdesign er der mange andre gode eksempler på, hvordan adfærdsdesign er med til at skabe de rette indre rammer i en bestemt kontekst.

Ved adfærdsdesign er det meget vigtigt at kende den kultur, vi designer til. Adfærd er kulturbestemt og målgruppen kan være påvirket af diverse psykologiske udgangspunkter: nationalitet, køn, sociale lag, økonomi, fysiske omgivelser osv. Derfor er adfærdsdesign en meget kompleks disciplin, hvor kompleksiteten stiger alt efter, hvor meget vi kan kontrollere de mennesker, der færdes i og omkring vores miljøer. På et mindre kontor uden mange besøgende kan adfærd og behov relativt simpelt analyseres gennem adfærdsdesign. I et stormagasin med tusindevis af besøgende og ansatte skal adfærdsdesign tage hensyn til mange flere faktorer.

Nudging er et begreb, der indgår i adfærdsdesign og handler om beslutningsprocessen ved adfærd. Her er det vigtigt at fremhæve, at Nudging er en påvirkning til at tage et bestemt valg – et er ikke fraværd af valg. Et ”nudge” er et lille skub i den rigtige retning i adfærdsdesign.

Hos MADE BY CONCEPT gør vi meget ud af, at teste adfærdsdesign efter implementering – virker designet efter hensigten eller udviser de besøgende en anden adfærd end ventet? Et eksempel her er, at vi besøgte Telias pop up butik - deres Recharge-stationer til Smukfest for at teste adfærdsdesign gennem observation på afstand. I dette tilfælde var det en meget bred brugergruppe: børn, unge, voksne, fulde, festlige, trætte – også vejret spillede ind på brugen. Så her gjorde vi mange interessante observationer, der viser hvor vigtig adfærdsdesign er.

Vil du gerne ud og opleve pop up butikker mm, kan du finde mange spændende arrangementer her: